شروع تعطیلات سالانه دارالسنة
امروز بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال هزار و سیصد و نود مطابق با چهاردهم جمادی الثانی سال هزار و چهارصد و سی
و دو مدرسه دینی دارالسنة وارد تعطیلات سالانه وتابستانی شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
حکم قرار دادن آیات قرآنی و اذان به جای موسیقی در زنگ تلفن چیست؟
جواب:
از لحاظ شرعی جایز نیست و این حکم از آیات قرآن کریم و سنت رسول الله –صلی الله علیه استنباط می شود:
مخالف با تعظیم شعائر الهی است، الله سبحانه و تعالی می فرماید:
} ذلک وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ){ سورة الحج الآیة 32( ومی فرماید}: ذَلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ){ سورة الحج الآیة 30(
إمام قرطبی:می گوید:} وَمَنْ
یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ{( الشعائر جمع شعیرة است، و شعائر الله همان نشانه های دین الهی است خصوصا آنچه که به مناسبت ها تعلق دارد)
بدون
شک آیات کلام الله و اذان از بزرگترین
نشانه های دین الله هستند؛لذا صیانت و احترام آنها بالاتر از آن
است که زنگ تلفن قرار بگیرند،بلکه در این امر بی حرمتی به کلام رب العالمین است و مخصوصا که ممکن
است در مکانهای که در آنجا از تلاوت و اذان منع شده تلفن به صدا در آید، که این امر در شرع منع شده است .
ازأنس - رضی الله عنه – روایت است که : هنگامی که رسول الله داخل دستشویی می شد انگشترش را در می آورد) رواه الترمذی وحسنه وصححه المنذری وغیره کما فی التلخیص الحبیر 1/108.(
درآوردن انگشتر بدین خاطر بود که در آن لفظ جلاله الله نقش
شده بود چنانکه در حدیث می آید که انس بن مالک رضی الله عنه می گوید: رسول الله –صلی
الله علیه و آله وسلم- نامه ای نوشت و یا می خواست بنویسد، به وی گفته شد که آنها
نامه های بدون مهر را نمی خوانند . رسول الله –صلی الله علیه و آله و سلم- انگشتری
از نقره که جمله محمد رسول الله نقش بسته بود انتخاب کرد. (متفق علیه)
رسول
الله –صلی الله علیه و آله و سلم- انگشترش را از جهت تعظیم لفظ جلاله الله بیرون می
آورد، چگونه است حال کسی که تلفن در جیب عقب باشد ووی نشسته که تلفن شروع به تلاوت
قرآن و اذان نماید؟ این امر در دین الله مورد قبول نیست .
از جمله قواعد اینکه : کلام الله مقدس و محترم است و شایسته است که هنگام شنیدن
آن ادب داشته باشیم چنانکه الله سبحانه و تعالی می فرماید: }وَإِذَا قُرِئَ
الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ .{ وعز بن عبد السلام:می گوید: گوش دادن به قرآن و فهمیدن معنی آن از
جمله آداب مشروعی است که بر آن تشویق شده است]
فتاوى العز بن عبد السلام ص485-486.
و
جلال الدین سیوطی: می گوید: سنت است که به قرآن گوش فرا
داده شود، و از یاوه گویی و حرف در هنگام قرائت پرهیز شود .چنانکه الله
سبحانه وتعالی می فرماید:} وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا
لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ{
الإتقان 1/145.
گوش دادن و سکوت کردن در هنگام قرائت موجب کسب اجر می شود و
این امر با زنگ خوردن تلفن حاصل نمی شود خصوصا هنگامی که در مکانی تلاوت قرآن و یا اذان شایسته نیست تلفن
به صدا درآید .
بعلاوه
اینکه صاحب تلفن با برداشتن گوشی تلاوت آیات کلام الله را قطع می نماید تا سخن
مخلوق را شنیده و از سخن خالق روی برمی تابد .
الله
متعال می فرماید: } أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِی هُوَ أَدْنَى بِالَّذِی هُوَ
خَیْرٌ { سورة البقرة
الآیة 61.
بسم الله الرحمن الرحیم
امتحانات نیم سال دوم مدرسه دارالسنة از روز سه شنبه
89/2/6 آغاز می شود که تا تاریخ 89/2/27 ادامه دارد .
بعد از پایان یافتن امتحانات تعطیلات تابستانی
مدرسه دارالسنة آغاز می گردد .