مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

رابطه خویشاوندی و جایگاه آن در اسلام

عن عبد الرحمن بن عوف قال سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول قال الله أنا الرحمن وهی الرحم شققت لها اسما من اسمی من وصلها وصلته ومن قطعها بتته. (رواه ابوداود)
الله می فرماید: من رحمن هستم و رَحم از اسم من اشتقاق یافته است هرکس آن را وصل کند من وی را وصل می کنم و هرکس آن را قطع کند من وی را قطع می نمایم .
وصل نمودن ر
حم کنایه از احسان به نزدیکان و خویشان است، و اینکه با آنان مهربانی نمود و احوالشان را جویا شد هرچند به تو بدی نمایند و از تو دوری گزینند، و قطع نمودن رحم یعنی عکس تمامی اینها عمل کردن و از خویشان و نزدیکان بریدن است . که در این حدیث بدین کار امر شده ایم و هرکس به اندازه توانایی خویش موظف است. قرطبی می گوید: صله رحمی که وصل می گردد دو نوع است: عام و خاص، عام همان صله رحمی است که دین است و برگردن شخص می باشد که با رفت وآمد نمودن و نصیحت کردن، عدل و انصاف و ادای حقوق واجب و مستحب است. و اما صله رحمی خاص: دادن نفقه نزدیکان، احوال آنان را جویا شدن و از لغزشهای آنان چشم پوشی نمودن است. حافظ ابن ابی جمرة می گوید: صله ارحام گاهی با مال و گاهی همکاری در رفع نیازها و دور ساختن ضرر و گاهی با چهره ای خندان و همچنین با دعا و غیره است ؛ خلاصه اینکه: وصل نمودن آن با رساندن آنچه امکان دارد از خیر و نیک و دفع نمودن شر و بلایاست و این هنگامی است که اهل رخم از مسلمانان باشند و اگر چمامچه از زمره کفار یا فجار باشند، در این حالت قطع نمودن رابطه با آنان بخاطر الله خود صله رحمی است بشرط اینکه آنان را وعظ و نصیحت نماید و سپس به آنها اعلام دارد که اگر چنانچه بر کفر یا فسق شان اصرار ورزند با آنان قطع رابطه می نماید با این حال بازهم پشت سر برای آنان دعا نماید . والله اعلم
نظرات 4 + ارسال نظر
پیمان درویش پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:10 ب.ظ http://moridbarzanji.blogfa.com

بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض سلام واحترام وقبولی طاعات وعباداتتان بنده شما را به وبلاگ عرفانی فریادطریقت دعوت می نمایم.
منتظرحضورگرمتان هستیم....
مریدبرزنجی قادریه شاخه کاک احمدسلیمانی(ق)از کردستان
پیمان
التماس دعا

Eisa karvani سه‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:04 ق.ظ http://www.karvanstudent.blogfa.com

slm web khobi dary beh web ma sar baznid

طلاب عرفانی اهل سنت تالش چهارشنبه 28 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 02:45 ق.ظ http://tollabtalesh.blogfa.com

سلام علیکم خداقوت
با نظرات خود از مطالب جدیدمان ما را یاری بفرمایید

طلاب عرفانی اهل سنت تالش یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:15 ب.ظ http://tollabtalesh.blogfa.com/

((خصوصی))
سلام علیکم
خداوند شما را موفق بگرداند ان شاالله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد