مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

رابطه خویشاوندی و جایگاه آن در اسلام

عن عبد الرحمن بن عوف قال سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول قال الله أنا الرحمن وهی الرحم شققت لها اسما من اسمی من وصلها وصلته ومن قطعها بتته. (رواه ابوداود)
الله می فرماید: من رحمن هستم و رَحم از اسم من اشتقاق یافته است هرکس آن را وصل کند من وی را وصل می کنم و هرکس آن را قطع کند من وی را قطع می نمایم .
وصل نمودن ر
حم کنایه از احسان به نزدیکان و خویشان است، و اینکه با آنان مهربانی نمود و احوالشان را جویا شد هرچند به تو بدی نمایند و از تو دوری گزینند، و قطع نمودن رحم یعنی عکس تمامی اینها عمل کردن و از خویشان و نزدیکان بریدن است . که در این حدیث بدین کار امر شده ایم و هرکس به اندازه توانایی خویش موظف است. قرطبی می گوید: صله رحمی که وصل می گردد دو نوع است: عام و خاص، عام همان صله رحمی است که دین است و برگردن شخص می باشد که با رفت وآمد نمودن و نصیحت کردن، عدل و انصاف و ادای حقوق واجب و مستحب است. و اما صله رحمی خاص: دادن نفقه نزدیکان، احوال آنان را جویا شدن و از لغزشهای آنان چشم پوشی نمودن است. حافظ ابن ابی جمرة می گوید: صله ارحام گاهی با مال و گاهی همکاری در رفع نیازها و دور ساختن ضرر و گاهی با چهره ای خندان و همچنین با دعا و غیره است ؛ خلاصه اینکه: وصل نمودن آن با رساندن آنچه امکان دارد از خیر و نیک و دفع نمودن شر و بلایاست و این هنگامی است که اهل رخم از مسلمانان باشند و اگر چمامچه از زمره کفار یا فجار باشند، در این حالت قطع نمودن رابطه با آنان بخاطر الله خود صله رحمی است بشرط اینکه آنان را وعظ و نصیحت نماید و سپس به آنها اعلام دارد که اگر چنانچه بر کفر یا فسق شان اصرار ورزند با آنان قطع رابطه می نماید با این حال بازهم پشت سر برای آنان دعا نماید . والله اعلم

قلبت را به الله بسپار تا بی نیاز گردی

عن أبی هریرة رضی الله عنه قال تلا رسول الله صلى الله علیه وسلم من کان یرید حرث الآخرة الآیة قال یقول الله :

"ابن آدم! تفرَّغ لعبادتی أملأ صدرک غنىً، وأسدَّ فقرک. وإلا تفعل؛ ملأت صدرک شغلًا، ولم أسدْ فقرک " «سلسله صحیحه و صحیح ابن ماجه»

رسول الله –صلی الله علیه وآله و سلم – آیه من کان یرید حرث الآخرة – را تلاوت نمود و فرمود که الله تعالی می فرماید:

ای فرزند آدم ! برای عبادت من فارغ شو، که سینه ات را از توانگری و بی نیازی پر می سازم و در فقر را به رویت می بندم ولی اگر چنین نکنی ، سینه ات را از گرفتاری پر می سازم و در فقرت را نیز نمی بندم .

ش- دستوری است از جانب الله تعالی برای بندگانش که قلب هایشان را برای عبادتش از امری دیگر خالی سازند . و آن را با چیزی دیگر مشغول نسازند تا که قلب هایشان را از توانگری پر سازد ، به دنیا و زیبایهای و نیز به آنچه که در دستان مردم است چشم ندوزند .

بلکه دنیا در دستانشان باشد نه در قلب هایشان و از آن توشه ای برای آخرت خویش برگیرند؛ همچو مسافری که تنها قصدش از سفر رسیدن به مقصد است؛ روش گذشتگان نیک و قرون اوائل اسلام همین بود .

فقر را بر رویش می بندد تا که محتاج هیچ کس نگردد و نفسش را سبراب نموده و در دنیا زاهدش می گرداند .

 واگر چنانچه آنچه را که الله تعالی به وی دستور داده است انجام ندهد، الله متعال قلبش را مشغول و گرفتار می نماید، چنانکه همش دنیا می گردد و از متاع دنیا سیر نمی گردد ، زیرا در آن فرو رفته و بدآن دل بسته است ، در فقر را بر رویش نمی بندد، بلکه وی دائما محتاج است ، ظاهرا فقیر است گرچه اموال بسیار داشته باشد .

از الله تعالی سلامت و رهایی از دنیا را خواستارم و مرا از دل بستن بدآن در امان بدارد.