مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

سنتی تــــــــــــــــــــــــرک شده

            سنتی تــــــــــــــرک شده 

  

زمان آواز خروس را شنیدن از الله فضل و کرمش را در خواست نمودن وبرای خویش دعا کردن وزمان صدای خر ویا کوکوی سگ را شنیدن از شیطان به الله پناه بردن.

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: :(إذا سمعتم صیاح الدیکة فاسألوا الله من فضله فإنها رأت مَلَکَاً وإذا سمعتم نهیق الحمار فتعوذوا بالله من الشیطان فإنه رأى شَیطاناً) رواه البخاری ومسلم.

زاد النسائی وأبو داود والحاکم من حدیث جابر(ونباح الکلاب).

یعنی : هرگاه آواز خروس را شنیدید از الله بخواهید که به شما فضل و کرم عنایت فرماید زیرا این خروس فرشته ای را دیده است و هرگاه آوازخری ویا کوکوی سگی را شنیدید ازشر شیطان به الله پناه ببرید زیرا آنها شیطانی را دیده اند

تبصر: قاضی عیاض فرموده : علت (اینکه زمان آواز خروس دعا کنیم) این است که چون خروس فرشته ها را می بیند امید می رود که فرشته ها بر دعاء واستغفار افراد آمین بگویند و گواهان این تضرع و اخلاص افراد باشند ونیز گفته: فائده (اینکه زمان شنیدن آواز خر و کوکوی سگ) به الله پناه می بریم این است که چون خدشه شرو وسوسه شیطان است لذا در آن حالت باید به الله پناه برد .

فیروز آبادی در عون المعبود گفته : گفته شده که این حدیث دلالت بر این دارد که زمان آمدن افراد صالح و نیک رحمت الهی نازل شده و در آن وقت دعا قبول می گردد و زمان دیدن گنه کاران غضب الهی نازل شده و در آن وقت دعای پناه بردن به الله قبول می گردد.

مبارکپوری در تحفة الاحوذی : خروس خصوصیتی دارد که دیگرپرندگان ندارند او اوقات شب را خوب می داند و آوازش را برابر بدون تفاوت تقسیم می کند و پی درپی پیش و بعد از فجرآوز می دهد و هیچ اشتباه نمی کند خواه شب طولانی باشد و یا کوتاه .

(آری این حدیث مخصوص شب است یعنی در شب باید بعد از شنیدن آواز خروس دعا و بعد از شنیدن آواز خر و کوکوی سگ به الله پناه برد. زیرا در بعض الفاظ این حدیث این مطلب قید شده است ؛ چناچه در سلسله احادیث صحیحه حدیث شماره ( 3183 ) این حدیث چنین آمده است:

 إذا سمعتم صیاح الدیکة [ باللیل ] فاسألوا الله من فضله [ وارغبوا إلیه ] فإنها رأت ملکا وإذا سمعتم نهیق الحمار [ باللیل ] فتعوذوا بالله من الشیطان فإنه رأى شیطانا .

یعنی :هرگاه آواز خروس را در شب شنیدید از الله بخواهید که به شما فضل و کرم عنایت فرماید ومتوجه او گردید زیرا این خروس فرشته ای را دیده است و هرگاه آوازخری را در شب شنیدید ازشر شیطان به الله پناه ببرید زیرا آنها شیطانی را دیده اند ).

والله اعلم .  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد