مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

شعبان بین حق و باطل

بسم الله الرحمن الرحیم


إن الحمد لله ، نحمده ، ونستعینه ، ونستغفره ، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ، ومن سیئات أعمالنا ، من یهده الله فلا مضل له ، ومن یضلل فلا هادی له ، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله .

( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُون ).

( یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبَاً ).

( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدَا ً * یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا )

اما بعد:

 ما در ماهی قرار داریم که در مورد آن سخنان بسیاری گفته شده که برخی راست و حقیقت دارند و برخی دیگر ساخته افکار  هستند. لذا در این مقاله کوچک سعی نموده ام که این را بررسی نمایم:

 در مورد فضیلت شعبان ذکر شده است که به چند دسته تقسیم می شوند:

احادیث صحیحی که مطلقادر مورد شعبان آمده است که من جمله عبارتند از:

ام المومنین عایشة صدیقة رضی الله تعالی عنها می گوید: ندیدم که رسول الله-صلی الله علیه و آله و سلم- غیر از ماه رمضان، ماه دیگری را کاملاً روزه بگیرد. همچنین، ندیدم که در ماه های دیگر (غیر از رمضان) به اندازة شعبان، روزه بگیرد.( صحیح بخاری)

اسامه بن زید رضی الله عنهما می گوید: گفتم: یا رسول الله-صلی الله علیه و آله و سلم- در هیچ ماهی از ماهها نمی بینم که به اندازه شعبان روزه بگیری؟ فرمود: این ماهی است که مردم به خاطر رجب و رمضان از آن غفلت می ورزند، و ماهی است که در آن اعمال به طرف پروردگار جهانیان برده می شوند، من دوست دارم که عمل بالا برده شود در حالی که روزه هستم . ( حسن است و نسائی روایت نموده است)

این احادیث دال بر فضیلت ماه شعبان می کنند که رسول الله-صلی الله علیه و آله و سلم- این ماه و یا بیشتر ماه را روزه می گرفت .

الله تبارک و تعالی در شب نیمه شعبان سوی بندگانش درمی آید، پس تمام بندگانش را می بخشد مگر مشرک و مخاصمه گر را . ( این طبرانی و ابن حبان روایت نموده اند و حدیث حسن و صحیحی است) .

ابن حدیث برخی از امور را در بر می گیرد من جمله:

<!--[if !supportLists]-->-        نزول الله متعال در شب نیمه شعبان .<!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->-        بخشش گناهان بندگان .<!--[endif]-->

اما در مورد نزول الله متعال در شب نیمه شعبان در حدیث بخاری و مسلم ثابت است که : که الله متعال در یک سوم باقی مانده از آخر شب به آسمان دنیا نزول می کند و می گوید:چه کسی از من می خواهد تا به او بدهم و چه کسی از من طلب بخشش می کند تا گناهانش را ببخشم .

بدون شک شب نیمه شعبان نیز در این شب ها شامل است .

 در مورد بخشش گناهان، نیز در این حدیث متفق علیه آمده است و نیز در  قرآن و حدیث آمده که الله متعال مشدگ را مورد مغفرت خویش قرار نمی دهد، چنانکه می فرماید: إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ .

اما در مورد مخاصمه گر از این حدیث و حدیثی دیگر در صحیح مسلم ثابت می شود:

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: درهای بهشت روز دو شنبه و پنجشنبه باز می شود و برای هر بندهء که به الله شریک نمی آورد، آمرزش می شود، مگر مردیکه میان او و برادرش دشمنی و عداوت باشد و گفته می شود: این را بتأخیراندازید تا با هم صلح و آشتی نمایند .

 

اما در مورد عبادت مخصوص در شعبان، مانند شب زنده داری در تیمه شعبان، روزه نیمه شعبان، نماز و دعای مخصوص در نیمه شعبان هیچ حدیث صحیحی نیامده است بلکه آنچه که روایت کرده اند همه ضعیف و یا ساختگی و دروغ است:

لذا مخصوص نمودن شب نیمه شعبان و یا روزه گرفتن در نیمه شعبان، همگی باطل و خلاف است و جایز نیست، چون امری جدید و خوساخته در دین است که بدعت می باشد و هر بدعت گمراهی است .

اما برای کسیکه عادتا در طول سال شب زنده داری می کند اشکالی ندارد همچنانکه کسی در طول سال ایام بیض را روزه می گیرد و یا به خاطر پیروی از رسول الله-صلی الله علیه و آله و سلم- اکثر شعبان را روزه می گیرد اشکالی ندارد که نیمه شعبان را همراه با دیگر ایام شعبان روزه بگیرد .

همچنین احادیث که دال بر این کنند که در نیمه شعبان اعمال بالا برده می شوند و  رزق و روزی تقسیم می شود همگه واهی و باطل هستند . بلکه رسول الله-صلی الله علیه و آله و سلم- فرموده که در شعبان اعمال بالا برده  می شوند و نیمه شعبان را خاص نکرده است .

اما در مورد نماز در شب نیمه شعبان، احادیث متعددی آمده که همه موضوع و دروغ هستند: من جمله:

ای علی هرکس که صد رکعت در شب نیمه شعبان بخواند، و در هر رکعت فاتحه و ده بار اخلاص را بخواند، مگر اینکه الله تمامی نیازهای او را برآورده می کند ... ) علامه شوکانی در الفوائد المجموعة می گوید:  این حدیث موضوع است .

ودر المختصر می گوید: حدیث نماز شب نیمه شعبان باطل است .

حدیث از علی در ابن حبان آمده که:( هنگامی که شب نیمه شعبان شد، شب را زنده دارید و روزش را روزه بگیرید) که ضعیف است .

علامه در کتاب اللآی می گوید: حدیث صد رکعت در نیمه شعبان با ده بار سوره اخلاص .... موضوع و تمامی راویان آن در هر سه سند، مجهولان و ضعیفان می باشند .

حافظ العراقی می گوید: حدیث، نماز شب نیمه،  دروغ خود ساخته و نسبت داده به رسول الله-صلی الله علیه و آله و سلم-  .

امام نووی در کتاب المجموع می گوید: نماز معروف به نماز الرغائب( در بحث رجب توضیح داده ایم) و نماز شب نیمه شعبان که صد رکعت است، و این دو نماز بدعت و منکر هستند ، و ذکر این دو –نماز- در کتاب قوت القلوب و احیاء علوم الدین سبب فریب نگردند و نه حدیثی که ذکر کرده اند، چون باطل است.

برای آگاهی بیشتر به کتابی که در همین مورد شیخ ابومحمد عبدالرحمن اسماعیل مقدسی نگاشته اند مراجعه نمایید .

 

خلاصه اینکه: در مورد فضیلت نیمه شعبان به هر نوعی از عبادت چه در روز و یا در شب آن هیچ حدیث صحیحی نیامده است و این شب را به نوعی از عبادت مخصوص نمودن بدعت و امری محدث است که از لحاظ شرعی ناجایز و مردود می باشد چنانکه رسول الله-صلی الله علیه و آله و سلم- می فرماید: هر کس در امور دین چیزی را اضافه و ایجاد کند که دستور ما نباشد، مردود است و مورد قبول قرار نمی گیرد .

 

سرود فضیلت سندسر

سرودی به عنوان این چه احسان بزرگی بر زمین سندسر که در مدرسه دارالسنة خوانده شده در مورد این است که سندسر با وجود دارالسنة افتخار نماید.

اطلاعات:

نام: این چا احسان بزرگی بر زمین سندسر

خواننده: محمد ترمو

سال: 1371 شمسی

حجم:629

نوع:mp3



برای دانلود بر کلید زیر کلیک کنید.



کلیک

راز و اسباب زندگی خوشبخت:

اسباب زندگی خوشبخت:

-       هدایت و ایمان، پایداری در راه رحمان، مخالفت با خواهشات و شیطان، دوری از کفر و فسق و عصیان .

-       علم سودمند؛ سینه را فراخ می نماید،پاداش زیادی دارد، یاد و ذکر را زیاد می نماید، ازبهترین ذخیره های اخروی است، و برکت علم در امر بالمعروف و نهی از منکر است .

-        زیاد طلب بخشش نمودن و توبه کردن از گناهان، همیشه از الله متعال سوال نمودن .

-       در هر حال بر ذکر الله بودن، در راحتی وسختی، آرامش و خوشی، با یا ذی الجلال از ته قلب زبانش را تر کند .

-       با بندگان نیکی کردن، و همه نفع رساندن، حال فقراء را جستجو کردن و حاجات آنان را برآورد نمودن، خوشحالی و شادی را در کلبه آنان داخل نمودن .

-       شجاع بودن قلب هنگام مشکلات، و ثبات آن در سختی ها .

-       پاک نمودن قلب از حقد و کینه، صاف نمودن آن از فسادهای مانند: غل و حسد، و ترک انتقام از بندگان و بردباری بر دشمنان .

-       دور انداختن کلام و نگاه بیهوده ، و تنبلی و خواب آلودگی، میانه روی  و دوام در کار، دور از اسراف و تبذیر در هر امری مهم است .

-       وقت خالی را پر نمودن، و با آنچه که دارد قناعت نمودن .

-       در امروز زندگی کردن، دیروز را ا زیاد بردن چون گذشته است و درباره فردا نیز فکر ننمودن چون معلوم نیست، لذا امروز مهم است .

-       نگاه کردن به پایین تر از خود در اموری همچون درآمد و سلامتی،  که چیزهای داری که آنان ندارند لذا شاکر خواهی شدو به بالاتر از خود نظر انداختن در اموری همچون عبادات و علم ، لذا باید به این دو غبطه بخوری تا در بدست آوردن آن تلاش ورزی .

-       از سختی ، آنچه که گذشته را فراموش نمودن، و از آنچه که شب و روز بر آن گذشته است پیگیری نکن .

-       اگر مشکلی بر تو رسیده است فکر کن که اگر بدتر می بود، در آن حالت چگونه خود را کنترل می کردی ؛ لذا اعتماد و توکلت را بر الله متعال قرار ده، چون وی در هر حالتی برایت کافی است .

-       در کارها به مشکلات فکر ننمودن، و از سختی ها نهراسیدن، کسیکه با پروردگارش راستگو باشد چیزی برایش مهم نیست، چه می دانی شاید امروز را به پایان نرساندی .

-       بدان که زندگی کوتاه است، با افکار خطرناک آن را کوتاهتر نکن، و آن را  حزن و اندوه مملو مکن .

-       اگر بدی به تو رسد، بین آنچه که داری و آنچه که از دست دادی مقایسه کن، خواهی یافت که تو در نعمت به سر می بری، و آنچه که باقی مانده سبب خوشحالیت می شود و آنچه که از دست داده ای خیلی کمتر از آنچه که داری .

-       از سخن حسودان نترس! هرچند که در نهایت بدی باشد، چون حسود ورزیده نمی شود مگر ازبزرگان ، هیچ ضرری به تو نخواهد نرسید بلکه آنان به خود ضرر می رسانند، و الله برای تو در مقابل آنها کافی است .

-       در مورد آنچه که به طور فایده می رساند فکر کن، و هر کار نیک را مدنظر داشته باش ، اگر نیکو فکر کردی تو شخصی خوشبخت هستی!

-       کار امروز را به فردا ممان، چه دانی که فردا چه آید زمان، که کارها روی هم انباشته می شوند، برای هروز کاری جدید پدید خواهد آمد .

-       از مهمترین کارها شروع کن و به بهترین وجه آن را به اتمام برسان، همیشه در موردچگونهگی فکر کن نه اینکه کمیت آن .

-       از کارها آنچه که مناسب توست اختیار کن، آنکس را به دوستی انتخاب کن که پرهیزگارتر است ، بدان که دوستت از تو مواظبت می کند، هوشیار باش که گماشته شده ای مراقب توست.

-       نعمت های ظاهری و باطنی را یاد کن، وآنچه را که الله به تو بخشیده بیاد آور! زیرا این امر غم هایت را خواهد زدود و خوشحالی را برایت هدیه خواهد داد.

-       با همسر و فرزندان و نزدیکان با چهرای باز برخورد کن، و از لغزشهای آنان درگذر، هیچ کس نیست مگر اینکه دارای عیوبی است، اگر قرار باشد که هر شخص معیوب را تر کنی، هیچ کس برای تو باقی نخواهد ماند .

-       دعا را از یادت نبر و به کثرت دعا نما! حسن ظن داشته و امیدوار باش، هیچگاه ناامید مشو! هر چند که مصیبت بزرگ و ستم شدت و دشمنانت بسیار باشند، زیرا همه امور دست پروردگار زمین و آسمان است .

-       از جن و انس پروا مدار! هر چند که بسیار باشند، آنان نمی توانند به تو ضرری برسانند مگر آنچه پروردگار جهانیان بخواهد، چون و دارای اختیار تام است که هیچ امری بدون خواست وی انجام نمی گیرد .

-       تمام کارها با خواست و اراده الله انجام می گیرد، بار سیدن بلاء خواهی صبر کن و یا بیداد نما، تمام چیز در کتابی نزد الله نوشته شده است، و هنگامی که خواست الهی بیاید فکر حیران و چشم ها کور خواهند شد .

-       و چه بسا چیزهای را ناپسند می داشتی در حالی که نعمتی برایت در آن نهفته بود، و الله متعال تو را از سختی نجات داد و سبب هوشیاریت گردید، پس آنچه را که الله برایت مقرر داشته ناپسند مشمار و بر آن اعتراض ننما .

-       با مصیبت دیده گان همدردی کن! در جهان هزاران غم دیده است، و مردم با حوادث دست و پنجه نرم می کنند، و نعمت ها از آنان برداشته شده و شکس خوردن افتاده اند.

-       تمام این آدمیان! از روزگارشان شکایت دارند، و از زمانه اشک می ریزند، و از کارش شکایت دارند، و چه بسا بسیاری بر همین احوال عمرشان را به پایان رسانده اند، بدان که با هر شهدعسل نیش زنبور هست .

-       و بدان که آسانی همراه سختی است، و با صبر پیروزی می آید، و مال بعد از چشیدن طعم فقر بدست می آید، و روزگار تلخ و شیرین می باشد .

-       بر توست صبر نیکو، و واگذاردن امور به الله جلیل، و با کم راضی شدن، و بر قرآن عمل نمودن و برای رفتن آمادگی گرفتن .

-       بدان که بسیاری مال سبب بندگی است، و روی آوردن دنیا موجب هم و غم و سنگینی بار است، بهترین نعمت ها راحتی خیال است .

-        کوزه ای آب و تکه نان بر سفره ای پاک، با کتاب نیکو، بهتر از پادشاهی ایران تا اروپاست، و راحت تر از سکونت در کاخهای بلند است، ای زیرک ببین که پادشاهان کجایند؟

-       هرکس بی احترامیت ران مود و به تو بد گفت، فراموشش کن و به توجهی ننما تا که خود شکست خورده پشت کند، گفته اند که دهان سگ را چیزی بغیر از سنگ پر نمی کند .

-       چیزی مثل گوشه گیری نیافته ام! در آن بنده دین و عقل شرا محفوظ خواهد نمود و از هر ابله و نادان راحت خواهد بود .

-       روی آوری مردم به طرفت، تو را به تکبر نکشاند، آنها به خاطر زمانه با تو هستند، و برای بدست آوردن اهدافشان به سویت هجوم کرده اند، آنچه از تجارب که پشت سر اندوخته ای برایت کافی است .

-       لباس سفید و پاک بپوش، و خودت را خوشبو نما،بر ورزش پایبند باش، و از نوشیدنیهای بی فایده کم کن .

-       خودت را با اذکار و ادعیه های شرعی از هر جهت حفظ کن .

تو خوشبخترین انسانها هستی .