آیات قرآن و یا اذان را به جای زنگ تلفن استفاده کردن حکمش چیست؟ - مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار
X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری
مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار
مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1390

بسم الله الرحمن الرحیم

حکم قرار دادن آیات قرآنی و اذان به جای موسیقی در زنگ تلفن چیست؟

جواب:

از لحاظ شرعی جایز نیست و این حکم از آیات قرآن کریم و سنت رسول الله –صلی الله علیه استنباط می شود:

مخالف با تعظیم شعائر الهی است، الله سبحانه و تعالی می فرماید:

ذلک وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ){ سورة الحج الآیة 32( ومی فرماید}: ذَلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ){ سورة الحج الآیة 30(

إمام قرطبی:می گوید:وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ{( الشعائر جمع شعیرة است، و شعائر الله همان نشانه های دین الهی است خصوصا آنچه که به مناسبت ها تعلق دارد)
بدون شک آیات کلام الله و اذان از  بزرگترین نشانه های دین الله هستند؛‌لذا صیانت و احترام آنها بالاتر از آن است که زنگ تلفن قرار بگیرند،بلکه در این امر بی حرمتی به کلام رب العالمین است و  مخصوصا که ممکن است در مکانهای که در آنجا از تلاوت و اذان منع شده تلفن به صدا  در آید، که این امر در شرع منع شده است .

 ازأنس - رضی الله عنه – روایت است که : هنگامی که رسول الله داخل دستشویی می شد انگشترش را در می آورد) رواه الترمذی وحسنه وصححه المنذری وغیره کما فی التلخیص الحبیر 1/108.

درآوردن انگشتر بدین خاطر بود که در آن لفظ جلاله الله نقش شده بود چنانکه در حدیث می آید که انس بن مالک رضی الله عنه می گوید: رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم- نامه ای نوشت و یا می خواست بنویسد، به وی گفته شد که آنها نامه های بدون مهر را نمی خوانند . رسول الله –صلی الله علیه و آله و سلم- انگشتری از نقره که جمله محمد رسول الله نقش بسته بود انتخاب کرد. (متفق علیه)
رسول الله –صلی الله علیه و آله و سلم- انگشترش را از جهت تعظیم لفظ جلاله الله بیرون می آورد، چگونه است حال کسی که تلفن در جیب عقب باشد ووی نشسته که تلفن شروع به تلاوت قرآن و اذان نماید؟ این امر در دین الله مورد قبول نیست .
از جمله قواعد اینکه : کلام الله مقدس و محترم است و شایسته است که هنگام شنیدن آن ادب داشته باشیم چنانکه الله سبحانه و تعالی می فرماید: }وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ .وعز بن عبد السلام:می گوید: گوش دادن به قرآن و فهمیدن معنی آن از جمله آداب مشروعی است که بر آن تشویق شده است] فتاوى العز بن عبد السلام ص485-486. 
و جلال الدین سیوطی: می گوید: سنت است که به قرآن گوش فرا داده شود، و از یاوه گویی و حرف در هنگام قرائت پرهیز شود .چنانکه الله سبحانه وتعالی می فرماید:} وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ{  الإتقان 1/145. 

گوش دادن و سکوت کردن در هنگام قرائت موجب کسب اجر می شود و این امر با زنگ خوردن تلفن حاصل نمی شود خصوصا هنگامی که  در مکانی تلاوت قرآن و یا اذان شایسته نیست تلفن به صدا درآید .
بعلاوه اینکه صاحب تلفن با برداشتن گوشی تلاوت آیات کلام الله را قطع می نماید تا سخن مخلوق را شنیده و از سخن خالق روی برمی تابد .
الله متعال می فرماید: } أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِی هُوَ أَدْنَى بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ { سورة البقرة الآیة 61. 




طبقه بندی:
ارسال توسط ابـــو احمد
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
گلچین مطالب
پیوند های روزانه
قال رسول الله
مَنْ یُرِدْ اللَّهُ بِهِ خَیْرًا یُفَقِّهْهُ فِی الدِّینِ
حدیث ضعیف
" اعمل لدنیاک کأنک تعیش أبدا ، و اعمل لآخرتک کأنک تموت غدا " . حدیث موضوع است)( برای دنیا همنطور کار کن که گویا همیشه در آن زندگی می کنی و برای آخرتت طوری عمل کن گویا فردا می میری .



 
أوقات نماز برای بیش از 6 میلیون شهر در سراسر جهان
کشور: