مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

آیات قرآن و یا اذان را به جای زنگ تلفن استفاده کردن حکمش چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

حکم قرار دادن آیات قرآنی و اذان به جای موسیقی در زنگ تلفن چیست؟

جواب:

از لحاظ شرعی جایز نیست و این حکم از آیات قرآن کریم و سنت رسول الله –صلی الله علیه استنباط می شود:

مخالف با تعظیم شعائر الهی است، الله سبحانه و تعالی می فرماید:

ذلک وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ){ سورة الحج الآیة 32( ومی فرماید}: ذَلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ){ سورة الحج الآیة 30(

إمام قرطبی:می گوید:وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ{( الشعائر جمع شعیرة است، و شعائر الله همان نشانه های دین الهی است خصوصا آنچه که به مناسبت ها تعلق دارد)
بدون شک آیات کلام الله و اذان از  بزرگترین نشانه های دین الله هستند؛‌لذا صیانت و احترام آنها بالاتر از آن است که زنگ تلفن قرار بگیرند،بلکه در این امر بی حرمتی به کلام رب العالمین است و  مخصوصا که ممکن است در مکانهای که در آنجا از تلاوت و اذان منع شده تلفن به صدا  در آید، که این امر در شرع منع شده است .

 ازأنس - رضی الله عنه – روایت است که : هنگامی که رسول الله داخل دستشویی می شد انگشترش را در می آورد) رواه الترمذی وحسنه وصححه المنذری وغیره کما فی التلخیص الحبیر 1/108.

درآوردن انگشتر بدین خاطر بود که در آن لفظ جلاله الله نقش شده بود چنانکه در حدیث می آید که انس بن مالک رضی الله عنه می گوید: رسول الله –صلی الله علیه و آله وسلم- نامه ای نوشت و یا می خواست بنویسد، به وی گفته شد که آنها نامه های بدون مهر را نمی خوانند . رسول الله –صلی الله علیه و آله و سلم- انگشتری از نقره که جمله محمد رسول الله نقش بسته بود انتخاب کرد. (متفق علیه)
رسول الله –صلی الله علیه و آله و سلم- انگشترش را از جهت تعظیم لفظ جلاله الله بیرون می آورد، چگونه است حال کسی که تلفن در جیب عقب باشد ووی نشسته که تلفن شروع به تلاوت قرآن و اذان نماید؟ این امر در دین الله مورد قبول نیست .
از جمله قواعد اینکه : کلام الله مقدس و محترم است و شایسته است که هنگام شنیدن آن ادب داشته باشیم چنانکه الله سبحانه و تعالی می فرماید: }وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ .وعز بن عبد السلام:می گوید: گوش دادن به قرآن و فهمیدن معنی آن از جمله آداب مشروعی است که بر آن تشویق شده است] فتاوى العز بن عبد السلام ص485-486. 
و جلال الدین سیوطی: می گوید: سنت است که به قرآن گوش فرا داده شود، و از یاوه گویی و حرف در هنگام قرائت پرهیز شود .چنانکه الله سبحانه وتعالی می فرماید:} وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ{  الإتقان 1/145. 

گوش دادن و سکوت کردن در هنگام قرائت موجب کسب اجر می شود و این امر با زنگ خوردن تلفن حاصل نمی شود خصوصا هنگامی که  در مکانی تلاوت قرآن و یا اذان شایسته نیست تلفن به صدا درآید .
بعلاوه اینکه صاحب تلفن با برداشتن گوشی تلاوت آیات کلام الله را قطع می نماید تا سخن مخلوق را شنیده و از سخن خالق روی برمی تابد .
الله متعال می فرماید: } أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِی هُوَ أَدْنَى بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ { سورة البقرة الآیة 61. 

نظرات 1 + ارسال نظر
بزرگترین فروشگاه زنجیره ای اینترنت پنج‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 05:58 ق.ظ http://karbar20.mihanblog.com/

سلام
وبلاگ خوبی دارید
موفق باشید
به فروشگاه زنجیره ایی سر بزنید
مودم سیم کارتی پرسرعت آوردیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد