مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

توحید2

تنها دانستن الله تعالی در پادشاهی:

 یک مسلمان  باید معتقد باشد که هیچ کس بر مخاوقات پادشاهی نمی کند مگر آفریدگارشان؛ چنانکه الله متعال می فرماید:

وَلِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ (آل عمران/189)

و پادشاهی آسمانها و زمین از آن الله است

و در جایی دیگر می فرماید:

قُلْ مَن بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ (مومنون/88)

بگو : آیا چه کسی فرماندهی بزرگ همه چیز را در دست دارد؟

اما آنچه که در اثبات پادشاهی و فرمانروایی بغیر از الله آمده مانند فرموده الله:

إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ (مومنون/5)

مگر از همسران یا کنیزان خود ، که در این صورت جای ملامت ایشان نیست

أَوْ مَا مَلَکْتُم مَّفَاتِحَهُ (نور/61)

یا خانه هائی که کلیدهای آنها در اختیار شما است

پادشاهی محدودی است که شامل چیزهای کمی از مخلوقات می شود ، همچنین انسان مالک آنچه که در دستش هست می باشد آما آنچه که در دست دیگران است مال وی نیست و او مالک آن نیست با این همه این پادشاهی انسان یک پادشاهی ی سستی است من حیث وصف . زیرا انسان مالک مطلق آنچه که در دستش هست نیز نمی باشد و نمی تواند در آن هرطور که می خواهد دخل و تصرف کند مگر بر حسب آنچه که به وی از جانب شرع اجازه داده شود.

مثلا: اگر شخصی بخواهد که مالش را بسوزاند و یا حیواناتش را عذاب دهد به او می گوییم که این کار جایز نیست.

اما الله تعالی در مخلوقاتش مالک مطلق است که شامل همه جوانب می شود.

تنها دانستن الله در تدابیر امور:

این است که انسان معتقد باشد که هیچ تدبیر کننده و گرداننده اموری نیست مگر الله تعالی؛ چنانکه فرموده:

قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ أَمَّن یَمْلِکُ السَّمْعَ والأَبْصَارَ وَمَن یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیَّتَ مِنَ الْحَیِّ وَمَن یُدَبِّرُ الأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَفَلاَ تَتَّقُونَ* فَذَلِکُمُ اللّهُ رَبُّکُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلاَلُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ (یونس/31.32)

بگو : چه کسی از آسمان و از زمین به شما روزی می رساند ؟ یا چه کسی بر گوش و چشمها توانا است  ؟ یا چه کسی زنده را از مرده ، و مرده را از زنده بیرون می آورد  یا چه کسی امور  را می گرداند ؟ خواهند گفت : آن خدا است ، پس بگو : آیا نمی ترسید و پرهیزگار نمی شوید * آن ، خدا است که پروردگار برحق شما است. آیا سوای حق جز گمراهی است ؟ پس چگونه باید از راه به در برده شوید ؟

اما تدبیر انسان در آنچه که در دستش است محصور به اجازه شرع می باشد.

این نوع توحید(ربوبیت) را مشرکینی که الله در میانشان پیامبر مبعوث نمود نیز قبول داشتند و بدان اقرا می کردند چنانکه الله متعال می فرماید:

(وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزِیزُ الْعَلِیمُ ) (زخرف/9)

اگر از مشرکان بپرسی که چه کسی آسمانها و زمین را آفریده است ، قطعاً خواهند گفت : خداوند با عزّت و بس آگاه .

آنان ایمان داشتند که تدابیر امور به دست الله است و اوست پادشاه آسمانها و زمین .

همچنین  هیچ یک از آدمیان  ( به جز دهریون) منکر وجود الله نبودند و هیچ کس نگفته که جهان دارای دو پادشاه و آفریدگار مساوی و برابر می باشد .

پس هیچ کس منکر توحید ربوبین نشده نه از حیث قبول نداشتن و نه از جهت شریک برابر قرار دادن. مگر آنچه که فرعون از روی عناد و تکبر منکر این امر بود که  پروردگار جهان الله است. الله تعالی حکایت وی را اینگونه بیان می دارد:

فَقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَى (نازعات/24)

و گفت : من والاترین معبود شما هستم !

و(مَا عَلِمْتُ لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرِی ) (قصص/38)

من خدائی جز خودم برای شما سراغ ندارم

 و این از روی تکبر بود زیرا  فرعون یقین داشت که پروردگار آسمانها و زمین کسی دیگر است چنانکه الله تعالی بیان می نماید:

وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْماً وَعُلُوّاً (نمل/14)

ستمگرانه و مستکبرانه معجزات را انکار کردند ، هر چند که در دل بدانها یقین و اطمینان داشتند

 و داستان موسی را که با وی مناظره می کرد این طور بیان می دارد:

لَقَدْ عَلِمْتَ مَا أَنزَلَ هَؤُلاء إِلاَّ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ (اسراء/102)

تو که می دانی که این معجزه های روشنی بخش را جز صاحب آسمانها و زمین نفرستاده است

پس فرعون نیز هم می دانست که پروردگار  آسمانها و زمین الله است.

 و شریکی  مساوی و برابر برای الله  را مجوسیان نیز انکار می کردند چنانکه معتقدند:

همانا برای جهان دو آفریدگار است که یکی تاریکی و ظلمت و دیگر نور است. اما این دو را از چند جهت  مساوی قرار نمی دادند چنانکه می گویند:نور بهتر از تاریکی است زیرا نور خیر را آفریده و تاریکی بدی ها را ؛ لذا آنچه که خوبی می آفریند بهتر از آنچه که بدی می آفریند است، و نیز تاریکی نیستی و عدم است در حالی که نور روشنایی است پس نور در ذاتش کامل تر است . و همچنین معتقدند که بین این دو فرق سومی نیز وجود دارد و آن این است که: نور بر اساس اصطلاح فلاسفه قدیم است در حال که در مورد تاریکی اختلاف نظر وجود دارد که آیا قدیم است یا محدث.

دلایل عقلی مبنی بر اینکه آفریدگار جهان یکتاست:

الله تعالی می فرماید:

مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِن وَلَدٍ وَمَا کَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذاً لَّذَهَبَ کُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ (مومنون/91)

الله نه فرزندی برای خود برگرفته است و نه خدائی با او بوده است ، چرا که اگر خدائی با او می بود ، هر خدائی به آفریدگان خود می پرداخت و هر یک از خدایان بر دیگری برتری و چیرگی می جست .

اگر ما برای جهان دو آفریدگار قائل شویم؛ در این حالت هر کدام از آفریدگاران می خواهد که در خلقت تنها و مستقل باشد چنانکه عادت پادشاهان است زیرا راضی نمی شود که دیگری در ملکش شریک باشد.

 در این حالت هر کدام پادشاهی و ملک می خواهند که به ناچار یکی بر دیگری پیروز شود و یا اینکه نمی توانند بر هم غلبه کنند؛ لذا اگر یکی بر دیگری غلبه کند ربوبیت تنها برای او ثابت می شود و چنانچه از این امر عاجز نشوند و هیچ یک نتواند بر دیگری غالب گردد ربوبیت آنها از بین خواهد رفت، زیرا عاجز و ضعیف شایسته نیست که آفریدگار قرار گیرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
luxfa سه‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1389 ساعت 05:51 ب.ظ http://www.luxfa.ir

salam doste aziz web shoma ro motale kardam webe khobie mitone behtar beshe movafagh bashi
rasti age dost dashti man ye web drmored Graphice age khasti khoshal mishim sar bezani mamnon[á]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد