مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

مدرسه دینی دارالسنة زرآباد چابهار

مدرسه دینی که شهید دکتر احمد سیاد رحمه الله آن را تأسیس نموده است.

توحید : 1

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

ما انسانها بیهوده نیافریده شده ایم بلکه آفرینش ما برای هدفی بس والاست که الله متعال در قرآن کریم آن را بیان می دارد: (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ) 

( ما جن و انس را نیافریدیم جز برای عبادت خویش ) 

پس هدف از آفرینش ما عبادت وبندگی الله تعالی است. و برای عبادت خویش روش و برنامه ای قرار داد که آن را بوسیله پیامبرانی که مبعوث نمود برای ما فرستاد. 

لذا در این مقوله ما بر شناخت خالق و آفریدگار خویش بحث می نماییم آن هم بر اساس آنچه که الله  در کتاب خویش بیان داشته و یا فرستاده اش محمد- صلی الله علیه و آله و سلم- به ما آموخته است . 

مهمترین موضوع شناخت الله تعالی است و توحید او را به جا بیاوریم: 

توحید: 

 در لغت : مصدر است به معنای یکتا شمردن چیزی  هنگامی که آن را یپانه بدانیم و قرار دهیم. 

در اصطلاح شرع: 

یکتا دانستن الله متعال در آنچه که مختص اوست در ربوبیت (رب و آفریدگار بودن)، الوهیت (معبود و شایسته عبادت بودن) و اسماء و صفات. 

لذا توحید بر سه قسم است:  

1-توحید ربوبیت

2- توحید الوهیت 

3- توحید اسماء و صفات 

که  در آیه 65 سوره مریم آمده اند: 

( رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِیًّا ) 

ترجمه: (پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان این دو است . پس  تنها او را پرستش کن ، و بر عبادت او بر دوام و شکیبا باش . مگر شبیه و همانندی برای الله پیدا خواهی کرد) 

قسم اول: توحید ربوبیت

یگانه دانستن الله در خلقت، پادشاهی، تدبیر و گرداندن امور. 

یکتا بودن در خلقت:انسان باید معتقد باشد که هیچ خالق و بوجودآورنده ای نیستمگر الله یگانه چنانکه می فرماید: 

(أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ ) اعراف/54 

(آگاه باشید که تنها او می آفریند و تنها او فرمان می دهد ) 

این آیه حصر بودن را می رساند زیرا در کلام عرب تقدیم آنچه که باید تاخیر شود حصر بودن را می رساند. 

و درجای دیگر می فرماید: 

(هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ) فاطر/3  

(آیا جز الله ، آفریننده ای وجود دارد که شما را از آسمان و زمین روزی برساند ) 

 این آیه مختص بودن خلقت برای الله تعالی  را می رساند زیرا استفهام در آن به معنی تحدی است . 

نکته:  

اما آنچه که اثبات خالق غیر از الله آمده است مانند: الله تعالی می فرماید: 

(فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ ) مومنون /14 

(والا مقام و مبارک است  الله که بهترینِ اندازه گیرندگان و سازندگان است) 

 و یا مانند فرموده رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم- در مورد تصویرگران  هنگامی که به آنها گفته می شود می فرماید:  

(أَحْیُوا مَا خَلَقْتُمْ) (بخاری و مسلم)

( زنده گردانید آنچه را که خلق کرده اید) 

این ها خلقت حقیقی  و بوجود آورنده از عدم نیست، بلکه برگرداندن چیزی از حالتی به حالت دیگر است و نیز فرگیر و شامل نیست بلکه محصور به آنچه که برای انسان ممکن است می باشد و نیز در دایره ای تنگ محصور است پس منافی قول ما (تنها دانستن الله در خلقت) نمی باشد. 

                                                                              ادامه دارد ...  .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد